Laatste 2 weken Nieuw Zeeland

Hier een verslag van de laatste 2 weken Nieuw Zeeland alweer! Ik typ dit vanuit Singburi (Thailand) waar internet geen hol kost dus ik zal dit keer iets uitgebreider vertellen ;)

Maandag 28 maart was mijn laatste avond in Queenstown, dus zijn Melissa en ik samen met 2 kamergenootjes de stad ingegaan. In de Buffalo Bar kregen we 2 voor de prijs van 1, dus dat was de place to be. Het was er niet zo druk (maandagavond) dus we konden op ons gemak wat biertjes, shotjes en wodka-colaatjes drinken. Rond een uur of 1 ging ik samen met een kamergenootje terug, omdat we weer vroeg op moesten. Melissa en Katie gingen nog een paar uurtjes door, het schijnt erg gezellig te zijn geweest (met een vreemdgaande Katie, dat soort dingen). Dinsdagochtend was het dan tijd om afscheid te nemen van Melissa. Ik moest over 2 weken weer in Auckland zijn, terwijl zij pas een maand later uit NZ vertrekt. Ik vertrok met de bus naar Tekapo, waar ik 's middags aankwam. Ik zat in een superchill hostel met normale bedden (geen stapelbed!) en een Nederlandse eigenaresse, dus dat was wel cool. 's Middags ben ik naar het Lake Tekapo gegaan, dat bekend staat om zijn turquoiseblauwe kleur. Ik ben naar de top van Mt John gelopen waar je een schitterend uitzicht hebt over het meer (zie foto's). 's Avonds heb ik nog wat gekaart met mensen in het hostel, ik word nog een meester in klootzakken ;) Woensdagmiddag vertrok mijn bus naar Christchurch, waar ik 's avonds om 7 uur aan kwam. Helaas ging de bus niet verder dus moest ik noodgedwongen in Christchurch overnachten. Door de aardbeving waren veel hostels gesloten en degene die open waren zaten bijna allemaal vol, maar ik kon toch nog een share room ergens krijgen. Ik zat aan de rand van het afgesloten centrum, dus ik heb veel ingestorte gebouwen en checkpoints gezien. Geen leuke plaats om te blijven dus ik was blij dat mijn bus 's ochtends om 7 uur weer vertrok richting Kaikoura. Het schijnt trouwens dat er 's avonds nog een aftershock was (zo vertelde een Nederlandse buschauffeur mij), maar ik ben er gewoon doorheen geslapen :) In Kaikoura had ik een whale watching tour geboekt, maar die bleek op het laatst te zijn gecancelled omdat de zee te ruw was. Ik kon wel de volgende ochtend gaan, maar mijn bus vertrok alweer om 10 uur dus dat werd hem niet. Achteraf vind ik het niet erg, omdat ik 75 euro heb bespaard en ik heb gehoord dat het niet zoveel voorstelde.

Vrijdag was een reisdag: de bus van Kaikoura naar Picton en vervolgens de ferry van Picton naar Wellington. Al met al een reis van 8 uur. In Wellington ben ik 2 nachten blijven slapen en op de eerste avond kwam ik Tom uit Groningen nog tegen die ik ook in Motueka tegen ben gekomen. We hebben wat biertjes gedronken en rugby gekeken, zoals echte mannen doen. De volgende dag ben ik naar Mt Victoria gelopen, waar je een vet uitzicht (ja, alweer) had over de stad. Mt Victoria was ook een belangrijke filmlocatie voor de Lord of the Rings, maar ik heb er geen een herkend. Er was wel een tour die je kon doen, maar dat vond ik te duur, 40 dollar.. Maandag begon mijn laatste week in NZ en stond weer in het teken van reizen: 10 uur in de bus naar Waitomo. Hier heb ik op dinsdag getubed in een glowworm cave met een groep van 10. We gingen uitgerust met wetsuit en grote opgeblazen binnenband de grot in om al drijvend de glow worms te bekijken. We moesten ook nog achterwaarts van 2 watervallen springen, erg vet! Aan het eind van de dag ben ik naar Auckland gegaan, waar ik om 22 uur aankwam. Ik moest toen nog een half uur naar het hostel lopen met zware backpack en nog eten, dus ik was toen aardig kapot. Uitslapen zat er echter niet in, omdat de volgende dag om 8 uur de bus naar Paihia alweer vertrok.

Paihia is een mooi strandstadje en ik ben daar 4 nachten gebleven. Een relaxte afsluiting na 6 weken rondreizen. Ik heb daar nog gemeet met Sanne die ik uit Groningen ken. We zijn dinsdag naar de Haruru Falls gelopen. Het was niet super impressive maar toch mooi om te zien. We zijn vervolgens terug gelift (mijn eerste keer!) omdat het begon te regenen. Het was best frustrerend wanneer auto's gewoon doorreden terwijl ze genoeg ruimte hadden, maar na 10 minuten hadden we dan toch een lifte van een aardige oude man. Hij vertelde dat hij al 6 jaar aan het rondreizen was met zijn jacht, waarbij hij o.a. naar Antarctica was geweest. Gevalletje van geld te veel ;) Woensdagochtend hebben we een dolfijn-zwem-tour van 3 uur gedaan. Na 10 minuten was het al raak en hadden we een grote groep dolfijnen gespot. Helaas mochten we niet het water in omdat er jonkies bijzaten, maar de dolfijnen die om de boot zwommen en salto's maakten waren sowieso een vet gezicht. Ik heb nog een paar vette actiefoto's kunnen maken, zie Facebook :) Na deze groep gingen we op zoek naar andere dolfijnen, maar we hebben niks meer kunnen vinden. Jammer, maar de tocht was sowieso geslaagd. Een van de hoogtepunten van mijn reis door Nieuw Zeeland! Na de tour zijn we uitgestapt in Russell, een klein stadje aan de overkant van Paihia. We hebben hier de oudste kerk van NZ gezien en we zijn nog naar een supermooie baai gelopen. Toen we in de lokale supermarkt waren viel de stroom nog even uit. Ik wist niet dat dat voorkwam in NZ, maar het bleek een voorbode te zijn voor 's avonds. In het hostel viel namelijk 3 keer de stroom uit, waarvan de derde keer meer dan 2 uur duurde. We hebben maar het beste ervan gemaakt door gezellig te praten met andere hostelgenoten en daarna te kaarten en een film te kijken toen het licht het weer deed. De volgende dag zijn we naar de Treaty Grounds gefietst, waar op 6 februari 1840 het Treaty van Waitangi is getekend tussen de Maori en de Britse kroon. Hier hebben we twee huge oorlogskano's gezien en het Treaty House gezien, waar James Busby (de eerste British Resident) en zijn familie woonden. Vrijdagochtend vertrok Sanne naar Rotorua; ik bleef nog een dag langer om laatste dingen te regelen en mijn was te doen. Zaterdagochtend ben ik naar Auckland gegaan naar hetzelfde hostel waar ik ik ook zat toen ik aankwam in Nieuw Zeeland. Een mooi weerzien ;) Ik ben die dag nog naar het Auckland Museum gegaan, maar ik vond het een slap aftreksel van Te Papa in Wellington. Zondagochtend was het dan tijd voor mijn vlucht naar Bangkok, via Sydney. Ik heb er in totaal 16 uur over gedaan, mede door 2 uur vertraging in Sydney door problemen met de remmen. Ik kwam om half 2 's nachts aan op het vliegveld in Bangkok. Gelukkig stond er iemand van de reisorganisatie waarmee ik heb geboekt te wachten om me naar mijn hotel te begeleiden.

De volgende verhalen zullen gaan over Thailand, Cambodja en Laos!