Zuidereiland

overcast 20 °C

Hier weer even een update, over 2 weken Zuidereiland dit keer! Maandag 14 maart zijn Melissa en ik naar het Abel Tasman National Park gegaan voor een 2-daagse kajaktocht. Het was in 1 woord: vet! We hadden supermooi weer, de zee was superblauw en er waren verschillende goudkleurige strandjes waar je kon aanmeren. Het kajakken zelf ging redelijk soepel, als de schouders gingen verzuren moet je gewoon door blijven peddelen ;) 's Nachts hebben we op een backpackersboot geslapen, met een lekkere bbq en ontmoet. Weer eens wat anders dan slapen in een hostel en zelf moeten koken. De volgende dag (woensdag) zijn we naar Cape Farewell en Cape Spit gereden, het noordelijkste puntje van het Zuidereiland. Een mooi verlaten stukje, met mooie uitzichten over de zee. De weg ernaartoe ging trouwens door de bergen, en ik weet nu dat ik niet een held ben in hellingproefjes ;)
Op vrijdag hebben we de SH6 snelweg naar Greymouth gereden. Deze weg behoort tot de top 10 best road trips of the world, en niets is minder waar. Links van de weg vind je bergen met oerwoud en rechts van de weg is de Tasman Zee. Om elke bocht heb je weer een ander geweldig uitzicht. We zijn dan ook regelmatig gestopt om ff foto's te nemen. Onderweg zijn we nog langs de Punakaika Pancake Rocks gegaan. Dit zijn rotsen die zijn opgebouwd uit verschillende laagjes, net als een stapel pannenkoeken. Erg vet om te zien. Zaterdag hebben we de dag doorgebracht in Greymouth, waar opzich niet zoveel te doen was. Ik heb nog wel een walk gedaan naar een lookout over de stad, dat was wel nice. 's Avonds zijn we nog naar de kust gegaan om de golven en zonsondergang te bekijken.

Zondag zijn we van Greymouth verder naar het zuiden gereden op weg naar de Fox Glacier, een van de twee grote glaciers op het Zuidereiland (de andere is de Frans Jozef Glacier). Onderweg hebben we nog een Duits meisje meegenomen, die naar Hokitika wou wat op de weg lag. We zijn ook nog gestopt bij de Frans Jozef Glacier om wat foto's te nemen. De gletsjer zag er mooi uit, maar we hadden besloten om naar de Fox te gaan omdat een full day tocht daar goedkoper was. 's Avonds zijn we nog naar Lake Matheson gereden (vlakbij Fox). Aan de rand van dit meer kun je mooi Mount Cook (de hoogste berg van NZ: 3754 meter) zien liggen, die bovendien wordt weerspiegeld in het water. Toen wij er waren ging net de zon onder, waardoor de besneeuwde toppen een roze gloed kregen. Nice! De volgende dag was het tijd voor de full day tocht over de Fox Glacier. De gids (Steve Irwin lookalike) leidde ons 3,5 uur rond over de gletsjer, waarbij hij een pad maakte met z'n pikhouweel. Ook gingen we door ijsgrotten en -spleten. Ik ben nog wel een paar keer uitgegleden, ondanks dat ik crampons onder m'n schoenen had voor meer grip.

Woensdag zijn we naar Te Anua gereden voor een cruise tussen de fjorden van Doubtful Sound. We besloten om Queenstown eerst even over te slaan, omdat de weersvoorspellingen voor het weekend niet zo goed waren. Bovendien betaal je 100 dollar extra als je in Queenstown een cruise boekt over de Milford Sound, omdat je eerst 2 uur in de bus zit. De dag begon met een boottocht over Lake Manapouri richting de Hydro Power Station. Dit is het grootste powerstation van NZ en ligt verscholen in een berg! We gingen met een busje naar beneden door een smalle tunnel, waarna we een half uur konden rondkijken. Het zag er een beetje uit als een scene uit een James Bond film. Verder was het niet zo boeiend :p Hierna reden we door de bergen richting de Doubtful Sound over de duurste weg per m2 van NZ, die speciaal was aangelegd om machines van zee naar de powestation te brengen. Hierna was het tijd voor een 3,5 uur durende cruise over de Doubtful Sound. Het weer was supermooi, wat daar niet vaak voorkomt. Gemiddeld valt er 5 meter regen per jaar ;) De fiorden waren supermooi, ik heb denk ik wel 100 foto's gemaakt. We hebben onderweg ook nog dolfijnen en zeehonden gezien, echt heel vet. Een dolfijn kwam nog bij de boot zwemmen, toevallig stond ik vooraan op het dek :)
De volgende dag zijn we naar Milford Sound gereden, ook fjorden zoals bij Doubtful Sound maar dan nog iets steiler. Volgens de Lonely Planet is alleen de weg ernaartoe al de moeite waard, dus we besloten om die te rijden (240 km retour). En inderdaad, de bergen waren erg mooi. Ze hadden verschillende tinten grijs, erg mooi. De cruise hebben we niet gedaan, omdat we de dag ervoor al een vergelijkbare cruise hadden gedaan.

Zaterdag 26 maart zijn we naar de nationale rodeokampioenschappen gegaan in Te Anua. Er waren verschillende onderdelen, zoals zo lang mogelijk op een paard/stier blijven zitten, zo snel mogelijk een stiertje tegen de grond werken en de poten bij elkaar binden etc. We lache om een keer te zien, maar het deed allemaal erg Amerikaans aan. Het zou ook zo in Texas kunnen zijn. Na 2 uur hadden we het dan ook wel gezien en zijn we in 2 uur naar Queenstown gereden. Het bleek echter dat de meeste hostels al vol zaten, omdat het zaterdagavond was. Iets waar we geen rekening mee hadden gehouden. Uiteindelijk hebben we toch een hostel gevonden, maar hij was echt crappy dus de volgende dag zijn we vroeg uitgechecked en op zoek gegaan naar een andere. Nu zitten we in Bumbles, een prima hostel! Zondag hebben we helaas de auto in moeten leveren na 2 weken. Een eigen auto was erg relaxed, omdat je zelf kunt bepalen waar je heen gaat en ook wanneer. Vanaf nu moeten we weer met de Naked Bus reizen, wel weer ff wennen. Het is nu maandagochtend en morgen trek ik omhoog op het Zuidereiland, riching Tekapo. Hierna ga ik naar Kaikoura om walvissen te bekijken. Het plan is om op vrijdag of zaterdag weer in Wellington te zijn, op het Noordereiland. Ik heb dan nog een week voor ik op 10 april naar Bangkok vlieg vanuit Auckland. De tijd is snel gegaan!