Thailand/Cambodja/Laos/Thailand

Ik zie dat het alweer schandalig lang geleden is sinds mijn laatste blog, dus tijd voor een update. Ik was gebleven bij de tweede week van het 'vrijwilligerswerk': introductieweek. Deze week deed ik samen met maar liefst 9 andere meisjes, ik was de enige jongen. Droom van elke man natuurlijk ;) In deze week kregen we de do's en don'ts van Thailand te horen en hebben we een aantal steden en vooral veel tempels en markten bezocht. In Lopburi hebben we nog apen gevoerd die gewoon loslopen in de stad. 's Avonds en in het weekend was er niet veel te doen op het complex waar we sliepen, dus hebben we ons vooral vermaakt met kaarten, veel films kijken en naar de bar (lees: een paar tafels en stoelen) aan de overkant van de straat gaan. De derde week heb ik gekozen voor trekking, die ik samen met 3 meisjes uit de introductiegroep deed. De eerste dag zijn we naar het Phutoei National Park gereden en hebben we ons kamp daar opgeslagen. De volgende dag werden we verder het park ingereden en begon de trekking pas echt. Die dag hebben we 4 uur door de jungle getrekt naar een waterval waar we ons fatsoenlijk konden wassen. Erg vet! De volgende dag stonden een wandeling naar de hoogste berg van de omgeving en een bezoek aan grotten op het programma. De 3 dames haakten na een tijdje af op de berg, dus ik bleef alleen over met de gids. Hij had waarschijnlijk een zware dag achter de rug, want ik moest telkens op hem wachten in plaats van andersom. Dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn ;) De volgende dag zat de trekking er alweer op en konden we bijkomen in een relaxt hotel. In het weekend zijn we nog met een grote groep naar een nachtclub gegaan, waar alleen maar locals waren. We waren dan ook de attractie van de avond. In de club traden Thaise bands op, met als pauzeprogramma een stuk of 15 meisjes in bikini die stonden te dansen. Erg bizar, maar lache om een keer mee te maken. De laatste week van het vrijwilligerswerk was olifantenweek in Wang Trong. 's Ochtends mochten we op de olifanten rijden en ze verzorgen, maar 's middags stond in het teken van chillen aan het zwembad. De olifantenweek viel voor mij daarom wat tegen, ik had er meer van verwacht.

Zaterdag 7 mei heb ik afscheid genomen van iedereen in Singburi en ben ik naar Bangkok vertrokken, waar ik een aantal meisjes van de introductiegroep en Melissa (waar ik in Nieuw Zeeland 2 weken heb gereisd) meette. We hebben wat gechilled met z'n allen en zijn nog naar een huge shopping mall geweest, waar ik nog wat goedkope dvdtjes heb gescoord. Ter plekke werden ze gebrand ;) De volgende dag ben ik naar Siem Reap in Cambodja gevlogen, waar Ruud me ophaalde van het vliegveld met onze persoonlijke tuktuk driver Tol. Het was wel raar om na zoveel tijd weer een bekend gezicht te zien, maar ook erg cool. We hebben die dag vooral bijgepraat en de stad wat verkend. De volgende dag moesten we vroeg op om de zonsopkomst bij Angkor Wat (de beroemdste tempel van Cambodja, tevens wereldwonder) mee te maken. De zon kwam op achter de tempel en het werd gereflecteerd in een vijver, erg vet om te zien. Ansichtkaartwaardig. Die dag zijn we ook nog naar 2 andere tempels geweest, die ook erg mooi waren. Misschien nog wel mooier dan Angkor Wat. Verder hebben we de dagen erna gechilled, uitgeweest en nog een dag tempels bezocht. Donderdag 12 mei vertrokken we naar Kratie, wat een hele onderneming was. De bus vertrok 2,5 uur later dan de bedoeling was en onderweg moesten we lang wachten zonder te weten waarom. Niet echt een goede eerste kennismaking met het vervoer in Cambodja. In Kratie hebben we bijzondere dolfijnen in de Mekongrivier gezien. Er zijn er nog maar een paar van over dus het was erg bijzonder dat we ze konden spotten. Hierna zijn we met de bus naar Laos vertrokken.

Bye bye Cambodja, hello Laos! Ook deze reis verliep niet helemaal zoals gepland: we werden onderweg gedropt bij een restaurant waar we 5 uur moesten wachten op onze aansluitende bus. Dit was ons niet verteld vantevoren dus we zaten aardig te balen. Maar na 9 uur waren we dan toch in Laos aanbeland, op het eiland Don Det. Don Det is een eiland waar je niet zoveel kunt doen, behalve chillen. Er is niet eens een geldautomaat aanwezig :p We zijn nog wezen tuben in de Mekong, wat inhoudt dat je in een opgeblazen binnenband de rivier afgaat. Supervet! Na 2 nachten was ons geld op (Don Det is duur!) dus we moesten noodgedwongen met de nachtbus verder reizen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Vientiane is erg laid back, maar er is verder geen flikker te beleven. Het hotelpersoneel was de belichaming van Laos: wanneer ze niet lagen te slapen achter de balie zaten ze wel Beer Lao te drinken voor de tv. We moesten verplicht naar Vientiane om ons Thaise visum aan te vragen, wat 2 werkdagen duurde. We hadden ook nog pech, omdat de dag dat we aankwamen en dus ons visum aan wilden vragen een Thaise feestdag was. Het Thaise consulaat was dus gesloten :s Ik ben die dag ook nog flink ziek geworden, waarschijnlijk door een vervuilde fruitshake. Hierdoor kon ik niet naar het consulaat de volgende dag, gelukkig kon Ruud voor mij een visum aanvragen. Op vrijdag 20 mei hebben we de bus gepakt naar Vang Vieng, de party place van Laos dat bekend staat om het tuben (en de mensen die daarbij overlijden). Via internet hadden we een mooie deal gevonden bij een goed hotel, dus we konden gelukkig goed bijkomen van het partyen. Toevallig waren Kelly en Floor, 2 Nederlandse meisjes van de introductiegroep, ook in Vang Vieng dus we zijn met hun opgetrokken. De volgende dag hebben we met z'n vieren 125 cc motorbikes gehuurd en zijn we naar een lagune gereden, waar we hebben gezwommen en gechilled. De weg ernaartoe was wel erg slecht met veel modder en gaten, waardoor Kelly onderuit ging. Gelukkig had ze maar een paar schrammetjes, maar de motorbike was niet meer 100 procent. Zelfs als je geen gas gaf, ging ie er met een redelijk vaartje vandoor. Ruud heeft daarom de motorbike met de rem ingedrukt terug gereden. Onderweg in the middle of nowhere kwam ik ook nog zonder benzine te zitten, waarschijnlijk omdat de bezinepomp guy ons te weinig benzine heeft gegeven. Gelukkig kwam een Laotiaan ons te hulp en heeft een jerrycan benzine gehaald. Verder hebben we in Vang Vieng 2 dagen getubed, waarbij je van bar naar bar drijft. Eigenlijk is het meer feesten dan tuben, want de bars zitten maar iets van 50 meter van elkaar vandaan. Iedereen is aan het eind van de dag dan ook fokking dronken ;) Na nachten in Vang Vieng vonden we het mooi geweest en zijn we naar Luang Prabang gegaan, dat bekend staat om de waterval. Verder is het een erg laid back stadje, typisch Laos. Na 2 nachten was het tijd om Laos weer te verlaten en op weg te gaan naar mijn laatste land: Thailand!

We hebben op 28 mei de bus gepakt naar Chiang Mai, ook wel de hoofdstad van noord Thailand genoemd. Vanaf het moment dat we de grens overgingen wist je dat je in Thailand was. Alles is hier net wat beter geregeld, de wegen zijn goed en het tempo van het dagelijks leven ligt meer op westers niveau. Chiang Mai is een erg relaxte stad met heel veel te doen, waar we dan ook dankbaar gebruik van maken. De eerste avond zijn we naar de Night Safari geweest, waarbij je in een open bus door een soort dierentuin rijdt. De giraffes kwamen met hun kop in de bus haha. Verder hebben we nog motorbikes gehuurd en zijn we naar Pai gereden, een stadje in een vallei 140 km noordelijker. De rit erheen was erg vet met veel haarspeldbochten en rechte stukken waar we de 110 aantikten :p Gister hebben we de Flight of the Gibbon gedaan, waarbij je in de jungle met een soort kabelbaan van boomhut naar boomhut gaat. Errrrrg vet. Voor vandaag en morgen hebben we nog een kookles en white water rafting op het programma staan :) Daarna gaan we naar Bangkok voor een paar dagen, waarna ik mijn reis afsluit op de zuidelijk eilanden. Nog maar 2,5 te gaan..!